Revitaliseren

Revitaliseren betekent ‘nieuw leven inblazen’ en dit is wat ons drijft: revitaliseren van de maakindustrie zodat de sector de waarde heeft die het verdient. 

Waarom revitaliseren?

De industrie vormt samen met landbouw het fundament, de basis van onze economie en is de bron van innovatie. Het concurrentie- en innovatievermogen van Nederland neemt af. Footprint stelt nieuwe eisen. En dubbele vergrijzing leidt tot tekort aan arbeid en talent. Als klap op de vuurpijl verwachten kapitaalverschaffers ingrijpende keuzes. Dit alles heeft grote impact op onze economie en maatschappij en het vraagt om het maken van radicale keuzes. Het aandeel van de maakindustrie keldert al jaren, revitalisering van de sector en het creëren van waarde is daarom noodzakelijk.  

Doen we de goede dingen?

“Wat komt er allemaal op de sector af? Ben ik met de goede dingen bezig? Kan het anders?”

“Heb ik mijn prioriteiten juist? Hebben we de juiste strategie? Betrekt het MT goede mensen om zich heen?”

Relevant en levensvatbaar

Voor het creëren van waarde, is ambitie nodig. In de industrie betekent dit geen ‘laagste kosten strategie’ meer, maar hoogwaardige industriële oplossingen. Kapitaalverschaffers en innovatief talent vinden hun weg naar ondernemingen die hierin vooroplopen. Revitalize Industry instituut helpt industriële bedrijven en haar zakelijke dienstverleners met de noodzakelijke transitie naar relevant en levensvatbaar. Met levensvatbaar wordt bedoeld dat een bedrijf in staat is om winstgevend te zijn en te blijven bestaan in de lange termijn. En met relevant wordt bedoeld dat een bedrijf een product of dienst aanbiedt dat de behoeften van een bepaalde doelgroep bevredigt. 

Hoe zorgen we voor de juiste mensen?

“Onze medewerkers zijn niet bekwaam voor de organisatie van de toekomst. Personeel is steeds vaker onderdeel van het probleem in plaats van de oplossing. Welke kwaliteiten hebben we nodig en hoe vinden en behouden we hen?”

“We hebben onvoldoende medewerkers in huis die het vermogen hebben de noodzakelijke veranderingen te organiseren en door te voeren. Hoe lossen we dat op? Trainen van personeel of mensen in huis halen die dat wel kunnen?”

Vitality Wheel ©

Het Vitality Wheel © helpt bedrijven in de industrie om te  revitaliseren. Het is ontwikkeld in samenwerking met ervaren C-levels in de industrie en het resultaat van tien jaar praktijk-en wetenschappelijk onderzoek. De eigen kracht van de organisatie staat steeds centraal en bestaat uit de pijlers:

  • Ambition
  • Footprint
  • Solution
  • Innovation
  • Talent

Het begint bij de ambitie. De footprint en ambition creëren waarde en innovation en talent maken het mogelijk. Executie van de ambitie bepaalt het succes.

De bank wil kapitaal herfinancieren. Hoe dan?

“Ik begrijp dat we herfinanciering met betere voorwaarden moeten doen. Maar ja, de milieu-eisen zijn streng en onvoorspelbaar. en cashflow is ook een ding”

“We willen graag herfinancieren echter de bank wil een plan. Wat is een goed plan? En hoe doen we het eigenlijk ten opzichte van anderen in de sector”

Doe mee in drie stappen

Maak je bedrijf futureproof.  De volgende stappen geven jou en de onderneming het inzicht en het plan om de onderneming relevant en levensvatbaar te houden:

1. Hoe relevant en levensvatbaar is de onderneming nu?
Start met een assessment, executive meeting of audit en stel vast hoe vitaal de onderneming nu is.

2. Bepaal je ambitie en maak een goed plan
Verken perspectief en bepaal je ambitie. Maak een plan, inclusief heldere strategie en goed executieplan. Informeer, train en mobiliseer medewerkers en ga van start.

3. Executie, executie en executie
Executie van de ambitie bepaalt het succes. Betrek de juiste medewerkers, partners en andere stakeholders. Voer het plan uit, en evalueer en leer. Vier samen de successen!

Winkelwagen
Scroll naar boven